عطر ملکوت
عطر ملکوت
شمیم پاک روح عرشیان است / که جان بخش وجود فرشیان است
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 مهر 1390برچسب:, توسط دبیر شهریاری |

     اگر اندكى تأمّل كنی، در عواقب امر اهل دنیا و عشّاق آن و مفاسدى كه از آنها بروز كرده و ننگ هایى كه از آنها به یادگار مانده؛ كه صفحات تاریخ را سیاه و ننگین نموده، كه تمام آن از حبّ دنیا بوده و تفكّر كنی، در اخباری كه از اهل بیت عصمت و طهارت در مذمّت حبّ دنیا وارد شده و مفاسدى كه در دین و دنیا بر آن مترتّب است؛ تصدیق مى كنی، كه با هر قیمت هست، قطع این فساد را از صفحه قلب كرده و این ظلمت و كدورت را از فضاى دل بركنار كنی و این با قدرى همّت ممكن است. گرچه ترك مطلق از عهده هركس ساخته نیست، ولى كم كردن آن بسیار ممكن است.

     دنیاى مذموم، همان علاقه و حبّ و توجّه به آن است و الاّ اصل عالم، یكى از مشاهد جمال جمیله ی حقّ است و مهد تربیت اولیاء و عرفا باللّه است و مزرع آخرت است.(1)

     خار طریق وصول به كمالات و محروم کننده انسان از لذّت مناجات با حق؛ محبت به دنیا است، كه در احادیث آن را (رأس كل خطیئه) شمرده اند.

      مَثَل ما در این دنیا، مثل درختى است، كه ریشه به زمین بند نموده، هر چه نورس باشد؛ زودتر و سهل تر ریشه ی آن بیرون آید و اگر درخت احساس درد و سختى مى كرد، هر چه ریشه ی آن كمتر و سست تر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمین بند كرده، با زور كمى تمام ریشه اش بى زحمت و فشار بیرون آید؛ ولى چون سالها بر آن گذشت و ریشه آن در زمین فرو رفت و محكم شد، در بیرون آوردن آن، محتاج به تیشه و تبر شوند، تا ریشه هاى او را قطع كنند.

     درخت هرچه بزرگ شود، چند مترى بیشتر از زمین را فرا نگیرد و ریشه ندواند، ولى درخت حب دنیا، به تمام پهنا در عالم طبیعت - در ظاهر و باطن - ریشه افكند. ... لهذا از بُن كندن این درخت را، به سلامت ممكن نیست.

     چون انسان این مطلب را دریافت و با چشم بصیرت، به اول و آخر امر خود نظر كرد، بر خود لازم شمارد، كه این خار طریق را، كه اسم آن محبّت و رغبت به دنیا و مال و منال آن است؛ از سر راه خود بردارد.(2)

 پی نوشتها:

1- سرّالصلوة ، ص 30.

2- شرح حدیث جنود عقل و جهل ، ص 272 - 273.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.